Command & Conquer: Generals

Katonák! Viiigyázz! Szállitmány fogadására felkészülni! Három... kettö... egy... és megérkezett a Command & Conquer legujabb epizodja a Generals! Teljesen megujult grafika, uj ellenfelek, száraz sztorival összefüzve. (Melyet már nem a Westwood készitett, hanem az EA egyik leányvállalata, az EA Pacific. Az EA stratégiája meg is látszik a játékon: "Minél kevesebb pénzböl kihozni valami eladhatot!")
Inkább kezdem az elején, mielött nagyon belemélyednék, és össze-vissza szidnám a készitöket. A telepités után semmi más dolgunk nincs, hát induljon a game! Kezdödik valami intro-féle. Bár még mindig minöségi munka, de a Red Alert 2 introjának szintjét nem üti meg! (Nézzétek el nekem, hogy a Red Alert 2-vel fogom állandoan összehasonlitani a játékot, de én ezzel a C&C játékkal játszottam eddig a legtöbbet, ugyhogy nekem ez a mérce.)
Miután tulestünk a képsorokon, megjelenik egy csatatér, rövid idövel késöbb pedig a menü. A menüpontok a szokásos elemeket tartalmazzák. Solo, ill. Multi Game, Load Game, Options, stb. Sok magyarázatot nem érdemes pazarolni rájuk, inkább inditsuk el a Solo opciot. Itt kiválaszthatjuk, melyik hadjáratot szeretnénk végigjátszani, de dönthetünk a Skirmish mod mellett is. Hogy mire jo ez a mod, az nem irom le, aki játszott már C&C játékkal, az ugyis tudja, aki meg nem, az minél elöbb potolja be!
Nézzük a történetet. (Már ami van.) Adott egy terrorista csoport (GLA) és adott két nagyhatalom (China, USA). A játék a nem messzi jövöben történik. GLA a rosszfiuk, a többiek pedig a jofiuk. Egymás ellen harcolnak. Nem valami nagy sztori, de az elözö C&C-k is erröl szoltak. De! És itt van a játék legnagyobb hibája, ami miatt nagyot bukott nálam a játék: az átvezetö animáciok! Mármint annak a hiánya. Nincs igazi sztori, csak néhány tank vagy repülö lerombol egy/több épületet. Hiányzik az a Red Alert 2-es hangulat, amit a dögunalom pályák közötti átvezetö mozik nyujtottak! Valahogy ugy érzem, a készitök inkább a grafikai motort fejlesztették, és a játék töbi részére nem maradt elég idö. (vagy pénz?) A kampány rész unalmas, az Al ostoba, az egységek kiegyensulyozatlanok. Például China kampány egyik küldetésében az egész pályát végigromboltam 5db Overlord-al! Arra pedig, hogy az Al milyen buta, itt egy másik példa: Skirmish mod, amcsikkal vagyok, 5 hard és 2 brutal (1 GLA, 1 USA) gép ellen. A brutál GLA-t lenyomta egy hard China. A többi ellenfél, ahogy legyártotta az egységeit, egyböl küldte is rám. Ezeket kivédeni csak az elsö 10 percben huzos. Utána a sikeresen kiépitett védelmi vonalaimat már áttörni se tudják. Ezután legyártottam a szuperfegyvereket (mert közben elfoglaltam a többi faj épületeit is), repülöket, tankokat. (Eredmény: hatalmas tulerö.) Mivel a pálya szimmetrikus volt, igy a szuperfegyverek és a repülök használata után a megmaradt ellenfeleket a tankjaimmal (egy kört leirva) lerohantam. Eredmény: kis veszteséggel, gyözelem! Akkor ennyit az Al-rol. A kampányrol sem szeretnék többet szolni, mivel már emlitettem, hogy a készitök fantáziahiányban szenvedtek, igy nincsenek nagyon különleges küldetések. A szokásos "tulerö és lerohanom az ellenséget" taktika minden pályán bejön.
A játék irányitása a már megszokott egér-billentyüzet kiosztásra hagyatkozik. Nagy változás nincs, csupán az egér gombjait babrálták meg. Elöször kicsit fura, de hamar hozzá lehet szokni.
A Multiplayer opciot sajnos még nem állt modomban kiprobálni, ugyhogy ennek elemzését most kihagynám.
A játék hanghatásai jok lettek, ellenben a zenékkel. Valahogy nekem nem igazán jöttek be. Hiányzik az a Red Alert 2-es feeling. (Mint már elöbb is emlitettem.)
Most (elvileg) egy zárszo következne, de inkább adnék néhány tippet a játékhoz.
- A játék kezdésénél a barrackban azonnal kezdjük el fejleszteni a "Capture to Building" opciot! Ezután gyorsan térképezzük fel az olajkutakat. Készitsünk kétszer annyi gyalogost, mint amennyi olajkut találhato a térképen. Kettesével küldjük öket az olajkutakhoz. Az egyikkel kezdjük el bevenni az épületet, a másikat meg állitsuk védekezésre (örzésre). Ezután mindig lesz elegendö pénzünk a játék folyamán.
- Ha amerikaiakkal vagyunk, készitsünk minél több pénzszállito helikoptert. Keressük meg a közeli lelöhelyeket, és mindegyikre küldjünk hármat-hármat. A távolabbi helyekre 4-et, vagy 5-öt is küldhetünk. Igy a folyamatos pénzellátás problémája megoldodott!
- Harmadik, amivel pénzt gyüjthetünk a következö. Minden fajnak van egy olyan épülete vagy egysége, amit legyártva folyamatosan pénzutánpotlást kapunk. Szerencsére ebböl nem egyet, hanem többet is épithetünk! Hát akkor rajta! Az USA csapatainak böven elegendö 10db épület felhuzása. Ezzel már egy nagyobb hadsereget is böven el tudunk tartani. Hátrányai, hogy nagyon helyigényes, és majdnem minden ilyen épület mellé fel kell huznunk még egy áramgenerátort is. (Ennyivel jobb a GLA-nak! Nekik nincs szükségük áramra!) Kicsit idöigényes, de megéri és megtérül! Ja, és ne felejtsünk el védelmet is épiteni köré!
- Ugyanezt a taktikát követve kinai vezetésnél már nem annyira megtérülö vállalkozás, és szintén nagyon nagy hely kell a hackerekink tárolásához. :-) A másik, hogy nagyon fontos a védelem, hiszen egy tank simán átgurul egységeinken. (Igaz, nem simán, hanem kicsit zötyögni fog azért! ;-))
- Még egy opcio, amit nem árt használni! Az USA épületei között van egy, ahol beállithatjuk, milyen bonuszt szeretnénk egységeinknek. Itt mindenkinek ajánlom, hogy inkább a védelmet állitsátok be. Ugyanis aki az elözö tippeket megfogadta, annak nagy hadsereg áll majd rendelkezésére, és itt a tüzerö már nem probléma. Viszont az egységek fejlödnek is, igy inkább probáljuk megtartani a már kész egységeinket, hiszen kitüntetve meg nagyobb tüzeröt produkálnak!
Remélem sikerült használhato tippeket adnom a játékhoz, de most már aztán irány a csatamezö!