Postal 2

Mielött elkezdeném mondokámat, elötte tisztázzuk le: ezt a játékot csak azoknak ajánlanám, akiknek erös idegzetük van vagy elmultak 18 évesek és képesek tiszta fejjel gondolkodni. Ez itt most elég gagyin hangzik, de az USA-ban azért tiltják be ezeket a játékokat, mert a kis Denis ott ül a gép elött, éppen leüti a fejét lapáttal egy ellennek, erre azt mondja, hogy "Cool!".
Ez még nem lenne nagy baj, maximum a gyerek visszamarad a fejlödésben az öt ért lelki traumátol, de ezt képesek megfejelni azzal, hogy ujonnan szerzett élményüket átültessék a valos életbe. Biztos hallottatok már hasonlo esetekröl. Szoval ezt a játékot vegyétek komolyan, mert a megbujo mögöttes brutalitás okozott már problémákat (ne nevessetek, szerintem érdemes ezen elgondolkozni).
A játékot a Running With Scissors fejlesztöcsapata alkotta meg, ami rossz magyar forditásban Ollokkal Futokat jelent. Ebböl a névböl is látszik, hogy az alkotok nem éppen normálisak. Játékukhoz a nagy piaci kockázat miatt csak nehezen találtak kiadot, de végül az eléggé ismeretlen Whiptail Interactive bejelentkezett érte. Nos, igy elözetesben annyit kell a progirol tudni, hogy FPS stilusu és nagyon brutális.
Ha hiszitek, ha nem, a játéknak van története. Föhösünk a Running With Scissors fejlesztöcsapatának oszlopos tagja és az ö 1 teljes hetét kell végigélnünk. Én a játékot a Sims és a Soldier of Fortune sajátos keverékének tartom (amolyan hentes modra). Pályák helyett van egy nagyváros, melyben szabadon járkálhatunk. A játék felosztását furcsa, ámde ötletes modon napokra tagolták. Minden napra van egy cetlink, amire a nap elején föhösünk felirja a napi teendöket. Ha már az összes feladat ki van huzva, akkor be kell menni egy un. Loading Zone-ba, és vége a napnak. Minél inkább elörehaladunk az idöben, annál nehezebbek lesznek a feladatok, annál több lesz a brutalitás. Ennek eredményeképpen még nap közben is felirogatunk ujabb teendöket.
Az irányitás egy FPS-nél megszokott jo kiosztással rendelkezik, az "AWSD" körül van minden fontosabb gomb. Mivel ebben a játékban az Inventory-nak különösen fontos szerep jut, ezért nem árt megjegyezni (vagy átkalibrálni) a kezelögombjait. Városrol lévén szo, nem járkálhatunk az utcán stukkerral a kezünkben, ezért ezt el kell rejteni az "E" gombbal. A másik fontos gomb az "R", amivel a f***odat tudod elövenni, netán elrakni. Ez nem mindennapos a játékokban, hogy lehet pisilni (azért már láttunk ilyet a Duke Nukem 3D-ben), szoval elmagyarázom a lényegét. Szoval más folyadék hiján ezzel lehet eloltani a tüzeket, égö embereket és saját magadat (persze a benzin is folyadék, de hát az éghetö). Ha te magad égsz, akkor csak ürits az ég felé, a visszahullo "folyadék" majd megteszi a hatását. Természetesen az utcán a férfiasságot sem illendö elöhagyni, mert erre is gerjednek a zsaruk (meg a fegyverre), de azért a jonép reakcioja elég érdekes erre a jelenségre (nem akarok tippeket osztogatni, de probáld öket le...).
Fegyverek terén el vagyunk látva rendesen. A legegyszerübb a lábunk, amit a "Q" gombbal lehet használni, rugdalás mellett jo még ajtok gyorsabb kinyitására is. Ütöszerszámok közül rögtön kezünkbe kerül egy lapát, valamint kerülhet hozzánk gumibot és elektromos sokkolo (ami nem jo semmire). Ezek közül a lapát a nyerö, ezzel lehet a legnagyobbat sebezni (volt, mikor másodszorra leütöttem egy ficko fejét). Löfegyverek közül lehet pisztolyunk, shotgununk és M-16-osunk. Az egyik legnagyobb poén a shotgunnak és az M-16-nak a hangtompitoja. Macska. Akinek még nem esett le, elmagyarázom: az utcán koborlo macskákat fel lehet szedni ugy, ha átmész rajtuk. Ekkor ki kell választani az egyik puskát, majd egy Enter kiséretében kalibrálni vele. Persze a macska nem birja sokáig, egy idö után megfárad és távozik a csöröl. Másik alkalmazási modja a macskáknak, hogy az "X" gombbal egy kutya elé dobjuk, és jobb esetben a pitbull már nem is velük lesz elfoglalva. Kutyák lekötésére használhatunk még kutyakaját is. További gyilkolo eszközök a benzineskanna, a gyufásdoboz, a Molotov-koktél, a kézigránát és stilusosan az ollo. Sok eszköznek van másodlagos funkcioja, ezeket az egér jobb gombjával lehet életre kelteni.
Mint emlitettem már, nagyon fontos szerep jut az Inventory-nak. Itt találhatok a térkép, valamint a felvehetö eszközök: ujság, pénz, kaja (pizza, szendvics, tizorais zacsko), macska, pipa (amitöl több lesz az életed, de egy idö után elkezd a szived fibrillálni), gyogyszer (a pipa mellékhatásának megszüntetésére), kutyakaja, macskakábito gáz, stb.). Mindent lehet használni, illetve eldobni. A házakba érdemes néha benézni, hiszen ott találhatjuk a legjobb cuccokat, csak az lakokkal vigyázzunk, mert néha elég ellenszenvesen viselkednek.
A készitök egészen elképesztö realitással (és abszurditással, pl. "Sym Homeless" játék a játékteremben és "Bomb Guides and Terrorist Handbooks" polc a könyvtárban) alkották meg a várost. A közemberek mindentöl félnek, nem keresik a bajt. Léteznek szekták, amiknek a tagjai egyenpoloban járkálnak, az utcák tele vannak intézkedö rendörökkel, mindenhol pörög az élet, szoval lenyügözö. Nem egyszer láttam már idegbeteg gyalogost lapáttal a kezében tölem független okbol rohangálni, akit késöbb a rendörök lelöttek. Láttam igazoltatást is, mikor az egyik járokelö arccal a fal felé fordulva, kezei a falon, lábai terpeszben, mögötte pedig két rendör intézkedik (nem ugy, nem ugy). A grafika már nem nyügözött le annyira, szépnek szép, de már korábban is láttam szebbet és irreálisan magasnak tartom a gépigényét, valamint a hosszu töltéseket. Különben semmi bajom vele, minden a helyén van, még a házak belsejének az elrendezésére is figyeltek, minden modell ki van dolgozva. A hangokra nincs panaszom, nagyon szépen szolnak. Kedvenceim a föhös beszolásai valamint a macska nyávogása a puskacsövön.
Most viszont már kitérnék a játék negativabb dolgaira. A brutalitást és a gépigényt már nem részletezném. Kisebb gondjaim azzal vannak, hogy föhösünk csak a tükörben láthato, viszont a kamerát forgatva nem (hol van a cipöje orra, ha lenézek?). A másik kisebb gondom a tükörrel van, mivel nem látni benne a fegyver csövére ráoperált macskát. Rendben, ezeket megbocsátom, mivel semmi sem tökéletes. Viszont oriási gondnak tartom, hogy a játék rengeteget tölt. Nemcsak a mentéseket hozza be lassan, hanem a pályán sok helyen találhato a már korábban emlitett Loading Zone. A hatalmas várost ilyen pontokkal osztották fel, ezért a progi csak azt a városrészt tölti be, amelyikben vagyunk. Ez akkor a legidegesitöbb, ha a temetöböl át akarunk menni fenyöfáért (város egyik és másik vége). Nem mértem le, de szerintem volt a kettö között vagy 20 kapu (eltévedésekkel együtt) és kb. fél orába telt, mire átértem. Közbe pedig nem csináltam semmit, csak futottam. Ez azért elég durva. Teljesen szétszaggatja az amugy sem tulságosan pergö játékmenetet. Ide kapcsolodva elmondanám, hogy az a bizonyos játékmenet nem tul hosszu, szoval a végigjátszáshoz nem kell olyan sok idö.
Röviden ennyi. Nekem bejött a stilusa és a morbid humora a játéknak, ami nem jelenti azt, hogy másnak is tetszeni fog. Azért nézzen bele mindenki egyszer, hogy legyen neki is egyfajta vélemény az ilyen játékokrol, és a haveroknak ne csak azt mesélje, hogy "Ba***eg, olvastam egy totál durva játékrol, Postal 2 a cime és istenkirály!" Ki tudja? Lehet ha játszana vele, a sok töltés miatt 10 perc után repülne ki az ablakon.